
Britų rašytojai O. Laing išgyventi vienatvę Niujorke padėjo menas
Vienatvė, menas ir Niujorkas – šios trys temos susitinka britų rašytojos Olivios Laing knygoje „Vienišas miestas“, kurią šią vasarą išleido leidykla „Kitos knygos“ (iš anglų kalbos vertė Ieva Venskevičiūtė). Remdamasi Niujorko menininkų – Andy Warholo, Edwardo Hopperio, Davido Wojnarowicziaus ir kitų biografijomis autorė atskleidžia vienatvės universalumą ir grožį.
Rašytoja O. Laing būdama beveik 35-erių nusprendžia kraustytis iš Europos į Niujorką pas
mylimąjį. Kelionė jau suplanuota, bet paskutinę minutę jis persigalvoja. Palikta viena, svetimame
megapolyje moteris išgyvena radikaliausią vienatvės formą. Ji ima domėtis niujorkiečių menininkų
kūryba ir biografijomis – daugiausia tai žmonės, kuriems buvo sudėtinga megzti artimus ryšius ir
kurie savo kūriniuose apmąstė vienatvę. Jos dėmesio centre atsiduria diktofonu kaip šarvu nuolat
prisidengianti poparto ikona A. Warholas, vienatvę tuščiose miesto erdvėse užčiuopęs tapytojas E.
Hopperis, menininkas ir aktyvistas D. Wojnarowiczius, mėgėjų meno atstovas, iki pat mirties
niekam nerodęs savo baugių darbų Henry Dargeris ir šiame gyvenime ateiviu nuolat jautęsis
dainininkas Klausas Nomi, į A. Warholą šovusi rašytoja Valerie Solanas ir kiti. Be menininkų
biografijų ir komentarų apie jų darbus, autorė apžvelgia ir AIDS pandemijos Niujorke kontekstą,
miesto gentrifikacijos temą, rašo apie pirmuosius realybės šou, kai savęs išviešinimo manija,
tapusi normaliu dalyku šiuolaikiniame pasaulyje, dar tik prasidėjo.
Apmąstydama savo pačios ir pasirinktų menininkų patirčių sąsajas autorė teigia, kad vienatvė gali
ne tik kankinti, bet ir suteikti naujų atradimų. Nors to iš mūsų tikimasi, išties nebūtinai visi bus
idiliškai susiporavę ar įsisupę į platų draugų tinklą. Kai kam dėl tam tikrų asmenybės bruožų ar
praeities patirčių apskritai nelengva užmegzti artimą ryšį. Poetiškoje esė „Vienišas miestas“ autorė
išpažįsta ir legitimuoja vienatvę, atskleisdama jos universalumą ir grožį.
„Menas negali padaryti daugybės dalykų. Negali prikelti mirusiųjų, negali išspręsti nesutarimų tarp
draugų, išgydyti AIDS ar sustabdyti klimato kaitos. Vis dėlto menas atlieka nepaprastas funkcijas,
turi keistą gebėjimą suvesti žmones, įskaitant ir tuos, kurie niekada nesusitiks, tačiau įsiskverbs į
vienas kito gyvenimą ir praturtins vienas kitą. Menas geba suteikti intymumą; gali gydyti žaizdas ir
dar geriau – parodyti, kad ne visas žaizdas reikia gydyti ir kad ne visi randai bjaurūs.
Skamba kietai, nes kalbu iš asmeninės patirties. Kai atvykau į Niujorką, buvau palūžusi ir, nors
keista sakyti, vientisumo pojūtį atgavau ne ką nors sutikusi ar įsimylėjusi, o veikiau prisilietusi prie
kitų žmonių sukurtų dalykų, per tai pamažu įsisavindama, kad vienatvė ir ilgesys nėra nesėkmė,
tiesiog tai rodo, kad žmogus yra gyvas“, – apie aprašomų menininkų ir asmeninės vienatvės
santykį knygoje rašo O. Laing.
O. Laing (gim. 1977) – britų prozininkė, kultūros kritikė, šešių knygų autorė. Jos eseistikoje
susipina asmeninė patirtis ir įžvalgos apie meno istoriją, žinios apie menininkų biografijas,
psichologinės temos, kelionių įspūdžiai. 2014 m. rašytoja apdovanota Eklso britų bibliotekos
rašytojų prizu (Eccles British Library Writers Prize), 2018 m. gavo Windhamo ir Campbell
apdovanojimą už negrožinę kūrybą, o 2019 m. – Jameso Taito Blacko prizą už romaną „Crudo“. Ji
yra Karališkosios literatūros draugijos narė. „Vienišo miesto“ lietuvišką leidimą parėmė Lietuvos
kultūros taryba.